lørdag 6. august 2011

Fra solfylte Helsinki til regntunge Oslo

Vi har hatt noen fantastiske dager i Helsinki. Vi hadde skyfri himmel og sol hver dag. Det var kjempe kjipt å komme hjem i går pga regnet, men samtidig litt godt å kunne slappe litt av etter noen dager med mange opplevelser og aktiviteter. Vi landet i Helsinki på tirsdagsmorgen. Da vi ikke fikk hotellrommet med en gang gikk vi litt rundt i byen og fikk oppleve det fantastiske Helsinki til fots. På onsdag tok vi turen over til suomenlinna eller sveaborgen som den heter på svensk. Det er en borg svenskene og finnene bygde for å beskytte Helsinki mot russisk invasjon. Det er en ganske så stor øy, plutselig hadde vi brukt 5 timer på å bare gå rundt øya og titte. Godt vi hadde kjøpt behagelige sko. På vår 3 dag i Helsinki bestemte vi oss for å besøke den gamle arabia fabriken som produserer porselen, samt at de hadde iitala outlet. Ingen tur til Finland uten iitala produkter. Det ble en skål og 3 telysglass til 600 kroner på tilbud. Pengene fikk bein å gå på mildt sagt. Prisnivå er som i Norge så ikke forvent et billig prisnivå. Det koster fort 600-700 kroner på restaurant for 2 personer. Men det som er gratis er å besøke den finske domkirken og den russisk ortodokse kirken. Vi tok også en sightseeing i skjærgården rundt øyene i Helsinki. Fredag måtte vi ta farvel med Helsinki og Finland. Til tross for at flyet var en time forsinket landet vi trygt i Oslo. Jeg har ihvertfall hatt det kjempe bra i Helsinki og syns det er en fin by. Jeg kan anbefale en reise dit :) Bilder kommer etterhvert.......